Mi a fékolaj?

Mi a fék folyadék

Fékolaj – Minden, amit tudni érdemes belegyűjtöttük ebbe a cikkbe mert a Teherautóbérbe.hu Kft-nek fontos a megbízható jármű és ezzel a rövid leírással szeretnénk segíteni másoknak is.

Mi a fékolaj?

A fékolaj egy nagy sűrűségű, nem összenyomható folyadék, amely kulcsfontosságú szerepet tölt be a járművek fékrendszerének hatékony működésében. Amikor a vezető lenyomja a fékpedált, a fékolaj továbbítja a nyomást a rendszerben, amelynek következtében a fékek működésbe lépnek. Ez a folyamat biztosítja, hogy a jármű időben megálljon, ezért kiemelten fontos a megfelelő fékolaj kiválasztása és karbantartása.

Mi a fékolaj? – Típusok és a DOT besorolás

A DOT (Department of Transportation) jelölés az amerikai közlekedési minisztérium által kidolgozott szabvány, amely a fékolaj minőségét és töréspontjait határozza meg. A különböző DOT osztályok eltérő tulajdonságokkal rendelkeznek:

  • DOT3: Ez a típus leginkább a régebbi járművekben, főként dobfékes rendszereknél használt. Előnye, hogy kedvező árú, viszont nedvességet köthet meg, ami csökkenti a forráspontját, valamint károsíthatja a fékrendszer egyes elemeit. Nedves forráspontja 205 °C, száraz forráspontja pedig 140 °C.
  • DOT4: A modernabb, tárcsafékes járművekben gyakran alkalmazott fékolaj, amely kevésbé hajlamos a nedvesség megkötésére, mint a DOT3. Ennek ellenére bizonyos mennyiségű víz bekerülhet a rendszerbe, ami idővel ronthatja a hatékonyságát. Nedves forráspontja 230 °C, száraz forráspontja 155 °C.
  • DOT5: Szilikon alapú fékolaj, amely nem szívja magába a nedvességet, ezért nem okoz rozsda- vagy korróziós problémákat. Azonban nem kompatibilis a DOT3 és DOT4 típusokkal, így cseréje nagyobb odafigyelést igényel. Nedves forráspontja 260 °C, száraz forráspontja 174 °C.
  • DOT5.1: Fejlettebb verzió, amely magasabb forrásponttal rendelkezik (nedves: 275 °C, száraz: 200 °C). Habár drágább és ritkábban elérhető, sok esetben jobb teljesítményt nyújthat.

Mi a fékolaj? – Mikor érdemes lecserélni a fékolajat?

A fékolaj rendszeres cseréje elengedhetetlen, mivel idővel nedvességet vesz fel, amely csökkenti a forráspontját és a fékezés hatékonyságát. Javasolt a fékolaj cseréje legalább kétévente, hogy a fékrendszer mindig megbízhatóan működjön. Ha a fékpedál puhának érződik vagy „beesik”, akkor mindenképp érdemes ellenőrizni a fékfolyadék állapotát.

Mi a fékolaj? – Szivárgás jelei és a fékolaj ellenőrzése

A fékfolyadék csökkenése a tartályban arra utalhat, hogy a rendszerben szivárgás van. Ha fékezés közben a jármű oldalra húz, az szintén fékolaj szivárgásra utalhat, mivel a folyadék a fékpofákra vagy a féktárcsákra juthat. A kézifék figyelmeztető lámpájának felvillanása szintén intő jel lehet, amely mielőbbi szervizlátogatást igényel.

Ha bármelyik fenti problémát tapasztalja, keressen fel egy autószervizt, ahol szakszerűen elvégzik a fékrendszer ellenőrzését és a fékolaj cseréjét.